جوانهای نه چندان قدیمی آن کارتهای بازی خودرو را خوب به یاد دارند.
آنهایی که بالای کارت عکس ماشین و پایین کارت سرعت، قدرت و دیگر مشخصاتش
نوشته شده بود.
آن کارتها را به صورت تصادفی بین هم پخش
میکردیم تا بعد هر کس کارت ماشین بهتری را صاحب شد، کارتهای ما مال او
باشد و برنده بازی.
یادتان هست چه خوشبخت بود کسی که کارت
لامبورگینی دستش میافتاد؟ چه فخرها که نمیفروخت! و چه حسادتها که
نمیکردیم! کارت لامبورگینی با 10 کارت هم قابل عوض کردن نبود. چون
لامبورگینی، لامبورگینی است و بس....
آن روزها را چه زود پشت سر
گذاشتهایم و در اوان میانسالی میبینیم که کارت لامبورگینی در حال تبدیل
شدن به واقعیت است و دیگر لازم نیست با حسرت به عکس رنگ و رو رفته آن نگاه
کنیم؛ چرا که میتوانیم با همان حسرت لامبورگینی واقعی را در خیابانهای
تهران نظاره کنیم! باور نمیکنید؟ باور کنید و برای این باور کافی است
ضمیمه آگهی چند روزنامه بزرگ را ورق بزنید تا ببینید «لامبورگینی گالاردو»
2009 صفر کیلومتر گوجهای رنگ که در جهان به «گاو وحشی» معروف است را با
نمره ایران و پرداخت 850 میلیون تومان ناقابل پیش رو دارید.
«گالاردو»
پرتولیدترین و پرفروشترین مدل لامبورگینی سوپراسپورت و سوپر سریع است.
چهار چرخ این خودرو متحرک است و 12 سیلندر ناقابل دارد. گیربکس گاو وحشی
نوع خاصی است که در هیچ کدام از خودروهای رقیب از جمله فراری وجود ندارد.
این گیربکس 6 سرعته و مخلوطی از دستی و الکتروهیدرولیکی است. حداکثر سرعت
این خودرو 350 کیلومتر در ساعت است و توان تولید 580 اسب بخار را در 7500
دور در دقیقه دارد. گاو وحشی در زمان 3 ثانیه و صرفا با دنده 2 بسرعت 100
کیلومتر در ساعت میرسد!
جالب است بدانید کمپانی ایتالیایی آقای
«فراچیو لامبورگینی» قبل از ساخت این خودروهای سوپرسریع، تراکتور تولید
میکرد و فقط یک دعوا و جر و بحث ساده میان فراچیو با «انزو فراری» مالک
کارخانه فراری در سال 1963 بود که فراچیو را ترغیب کرد دیگر هرگز مالک یک
فراری نباشد و خودرویی بسازد که به عنواک یک سوپرسریع و سوپراسپورت تمام
اتومبیلها را پشت سر بگذارد.
این آرزو با ساخت نخستین مدل
لامبورگینی GTV 350 در سال 1964 یعنی فقط یک سال پس از آن دعوا محقق شد تا
انزو فراری از مسخره کردن تراکتورهای فراچیو لامبورگینی شرمسار شود. با
این حال، یک رشته مشکلات مالی تا سال 1980 باعث شد سرانجام لامبورگینی
توسط فولکس واگن آلمان خریداری و اکنون به عنوان بخشی از این شرکت به حیات
خود ادامه دهد.
با این حال دفتر مرکزی لامبورگینی همچنان در دهکده آرام بولونیز در منطقه سن آگاتای ایتالیا روزگار میگذراند.
خود
فراچیو لامبورگینی سال 1993 در سیامین سالگرد تاسیس کمپانی منحصر به
فردش، دار فانی را وداع گفت و این روزها را ندید که عکس روی کارت
لامبورگینی این سوی دنیا در تهران نیز تبدیل به واقعیت شده است ؛ واقعیتی
که البته سخت گرانقیمت مینماید.